Το IQ σας μπορεί να καθορίζει πόσο καλά ακούτε όταν βρίσκεστε μέσα σε πολύ κόσμο
Οι άνθρωποι που δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν συνομιλίες όταν βρίσκονται σε χώρους με θόρυβο ενδέχεται να περιορίζονται περισσότερο από το IQ τους παρά από την ακοή τους.
Φανταστείτε τον εαυτό σας να συζητά με έναν φίλο / φίλη σε ένα πολυσύχναστο καφέ. Ο θόρυβος που επικρατεί καθιστά δύσκολη την παρακολούθηση της συζήτησης. Μπορεί να φαίνεται σαν ένα σημάδι ότι χρειάζεστε ακουστικά βαρηκοΐας, αλλά μία νέα έρευνα υποδηλώνει ότι το πρόβλημα μπορεί να σχετίζεται με τον τρόπο που ο εγκέφαλός σας επεξεργάζεται τον ήχο και όχι με την ίδια την ακοή σας.
Νοητικές ικανότητες και ακοή σε θορυβώδη περιβάλλοντα
Ερευνητές που μελέτησαν τρεις ομάδες ατόμων -άτομα με αυτισμό, άτομα με εμβρυϊκό αλκοολικό σύνδρομο και μια «νευροτυπική» ομάδα ελέγχου- διαπίστωσαν ότι οι νοητικές ικανότητες επηρέαζαν σημαντικά το πόσο καλά οι συμμετέχοντες κατανοούσαν την ομιλία σε θορυβώδεις συνθήκες. Όλοι οι συμμετέχοντες είχαν φυσιολογική ακοή, αλλά η απόδοσή τους διέφερε ανάλογα με τις νοητικές τους ικανότητες.
«Η σχέση μεταξύ νοητικής ικανότητας και απόδοσης στην αντίληψη της ομιλίας ξεπέρασε τις διαγνωστικές κατηγορίες. Το εύρημα αυτό ήταν συνεπές και στις τρεις ομάδες», ανέφερε σχετικά η επικεφαλής ερευνήτρια της μελέτης, Bonnie Lau, βοηθός καθηγήτρια έρευνας στην ωτορινολαρυγγολογία και χειρουργική κεφαλής και τραχήλου στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, η οποία διευθύνει εργαστηριακές μελέτες για την ανάπτυξη του ακουστικού εγκεφάλου.
Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο PLOS One.
Πώς επηρεάζει η νοημοσύνη την ακοή στον πραγματικό κόσμο
Η Lau σημείωσε ότι το μικρό δείγμα της μελέτης -λιγότεροι από 50 συμμετέχοντες- σημαίνει ότι τα αποτελέσματα θα πρέπει να επαναληφθούν με μεγαλύτερες ομάδες. Παρόλα αυτά, είπε ότι τα ευρήματα δείχνουν ότι η νοητική ικανότητα είναι ένας από τους πολλούς παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της ακοής σε σύνθετα ηχητικά περιβάλλοντα, όπως πολυσύχναστες αίθουσες διδασκαλίας ή κοινωνικές συγκεντρώσεις.
Για να ελέγξουν την υπόθεσή τους, οι ερευνητές συμπεριέλαβαν στη μελέτη άτομα με αυτισμό και εμβρυϊκό αλκοολικό σύνδρομο, δύο ομάδες που είναι γνωστό ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ακρόαση σε θορυβώδη περιβάλλοντα, παρά το γεγονός ότι έχουν φυσιολογική ακοή. Η συμπερίληψη αυτών των νευροδιαφορετικών συμμετεχόντων παρείχε επίσης ένα ευρύτερο φάσμα βαθμολογιών IQ, με ορισμένους να σημειώνουν βαθμολογίες πάνω από το μέσο όρο.
Η μελέτη περιελάμβανε 12 συμμετέχοντες με αυτισμό, 10 με εμβρυϊκό αλκοολικό σύνδρομο και 27 νευροτυπικά άτομα αντίστοιχης ηλικίας και βιολογικού φύλου, ηλικίας από 13 έως 47 ετών.
Κάθε συμμετέχων ολοκλήρωσε πρώτα ένα ακουολογικό τεστ για να επιβεβαιωθεί η φυσιολογική ακοή του και στη συνέχεια έλαβε μέρος σε μια ακουστική δοκιμασία με τη χρήση υπολογιστή.
Η πρόκληση του «Multitalker»
Κατά τη διάρκεια της άσκησης, οι συμμετέχοντες άκουγαν τη φωνή ενός κύριου ομιλητή, ενώ στο παρασκήνιο ακούγονταν να μιλάνε και άλλες δύο φωνές. Ο στόχος ήταν να επικεντρωθούν στον κύριο ομιλητή, ο οποίος ήταν πάντα άνδρας, αγνοώντας τις περισπασμούς. Κάθε φωνή έδινε μια σύντομη εντολή που περιελάμβανε ένα διακριτικό, ένα χρώμα και έναν αριθμό, όπως «Έτοιμος, Eagle, πήγαινε στο πράσινο πέντε τώρα».
Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες επέλεγαν το χρωματιστό και αριθμημένο κουτί που ταίριαζε με τη δήλωση του κύριου ομιλητή, καθώς οι φωνές στο παρασκήνιο γίνονταν σταδιακά πιο δυνατές.
Μετά, συμπλήρωσαν τυποποιημένα τεστ νοημοσύνης που μέτρησαν τις λεκτικές και μη λεκτικές ικανότητες, καθώς και την αντιληπτική λογική.
Τα αποτελέσματα έδειξαν μια σαφή σχέση μεταξύ νοημοσύνης και ακουστικής ικανότητας.
«Βρήκαμε μια πολύ σημαντική σχέση μεταξύ της άμεσα αξιολογηθείσας νοητικής ικανότητας και της αντίληψης ομιλίας πολλαπλών ομιλητών», ανέφεραν οι ερευνητές. «Η νοητική ικανότητα συσχετίστηκε σημαντικά με τα όρια αντίληψης ομιλίας και στις τρεις ομάδες».
Σύμφωνα με τη Lau, στην επιτυχή ακρόαση σε σύνθετα περιβάλλοντα συμβάλλουν πολλές εγκεφαλικές διεργασίες.
Πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος σε συνθήκες θορύβου
Όπως εξηγεί, σε ένα περιβάλλον με θόρυβο, ο άνθρωπος καλείται να διαχωρίσει διάφορες ροές ομιλίας. Πρέπει να καταλαβαίνει και να δίνει επιλεκτικά προσοχή στο άτομο που τον ενδιαφέρει και μέρος αυτής της διαδικασίας είναι η καταστολή ανταγωνιστικών θορύβων. Στη συνέχεια, καλείται να διακρίνει συλλαβές και λέξεις. Υπάρχουν επίσης σημασιολογικές και κοινωνικές δεξιότητες – χαμογελάμε, κουνάμε το κεφάλι. Όλοι αυτοί οι παράγοντες αυξάνουν το γνωστικό φορτίο της επικοινωνίας όταν υπάρχει θόρυβος.
Η μελέτη αντιμετωπίζει άμεσα μια κοινή παρανόηση: ότι κάθε άτομο που έχει πρόβλημα στην ακρόαση πάσχει από περιφερική απώλεια ακοής.
«Δεν χρειάζεται να έχετε απώλεια ακοής για να δυσκολεύεστε να ακούσετε σε ένα εστιατόριο ή σε οποιαδήποτε άλλη δύσκολη κατάσταση της καθημερινότητας», τονίζει η Lau.
Οι ερευνητές πρότειναν ότι τα άτομα με νευροδιαφορετικότητα ή χαμηλότερη γνωστική ικανότητα μπορεί να ωφεληθούν από την αξιολόγηση και την τροποποίηση του ακουστικού τους περιβάλλοντος. Στις αίθουσες διδασκαλίας, για παράδειγμα, απλές προσαρμογές, όπως η τοποθέτηση ενός μαθητή πιο κοντά στο μπροστινό μέρος της αίθουσας ή η παροχή βοηθημάτων ακοής, θα μπορούσαν να διευκολύνουν την επικοινωνία.
Φωτογραφία: iStock
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Σπανάκι ή κρέας: Ποιο είναι καλύτερο για άτομα που έχουν χαμηλό σίδηρο
Καρκίνος: Άσκηση, διατροφή, εμβολιασμοί και άλλοι παράγοντες που βοηθούν στην πρόληψη